Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

قواعد النشر

 

 

أولاً- التعريف بالمجلة: المجلة العربية لنظم المعلومات الجغرافية تصدرها الجمعية الجغرافية السعودية بمعدل غالب عددين في السنة، وأحيانا إذا كانت هناك مناسبات تتصل بتخصص المجلة قد تصدر ثلاث أعداد في السنة.

ثانياً- الرؤية: الريادة في نشر البحوث العلمية في العلوم الجغرافية.

ثالثاً- الرسالة: التميز في نشر ودعم الدراسات الجغرافية التي تتميز بالأصالة والإبداع والجودة العالية وتخدم المجتمع وتدعم الإبداع الفكري محلياً وإقليميا ودوليا ضمن معايير عالية الجودة.

رابعاً- الأهداف: تنشر المجلة البحوث الأصيلة في مجال النظم الجغرافية والتقنيات ذات العلاقة، ويشمل ذلك مجالات نظم المعلومات الجغرافية، والكارتوجرافيا، والمساحة، والاستشعار عن بعد، ونظم التوقيع الأرضي، والنمذجة والتطبيقات الجغرافية التي تستخدم كافة النظم والتقنيات الجغرافية داخل المملكة وفي الوطن العربي.

خمساً: قواعد أساسية:

1- يُراعى في البحوث التي تتولى "المجلة العربية لنظم المعلومات الجغرافية" نشرها الأصالة العلمية، وصحة الإخراج العلمي، وسلامة اللغة؛ ويعد تقديم البحث للمجلة منحها حق الطبع والنشر.

2- يشترط في البحث المقدم للمجلة ألا يكون قد سبق نشره من قبل، وللمجلة الحق في إلغاء نشر أي بحث يتضح أنه نشر أو قدم للنشر في قناة نشر أخرى.

3- ترسل البحوث باسم رئيس هيئة تحرير المجلة العربية لنظم المعلومات الجغرافية.

4- يقدم البحث على هيئة رقمية مطبوعة على (CD) مطبوع بنظام MS WORD بيئات النوافذ (Windows)، ويترك فراغ سطر واحد بين كل سطر وآخر بخط Al-Hotham للمتن وبالخط Monotype Koufi للعناوين، وبنط 16 أبيض للمتن، وبنط 12 أبيض للهوامش، وبنط أسود للآيات القرآنية والأحاديث الشريفة، ويرفق معه ثلاث نسخ مطبوعة على ورق بحجم A4 مع مراعاة أن يكون النسخ على وجه واحد، ويكون الحد الأعلى للبحث (32) صفحة، أو (8000) كلمة، والحد الأدنى (15) صفحة تتضمن الجداول والأشكال والمراجع...الخ.

5- للنص باللغة الإنجليزية ينبغي أن يكون النص بحجم 12 نقطة، وبخط تايمز الروماني في عمود واحد ونسق واحد، وينبغي ترك فراغ سطر واحد بين كل سطر وآخر في كامل البحث، مع الأخذ في الاعتبار أن لا تقل الهوامش اليمنى واليسرى عن 3 سم لكل منهما.

6- يرسل أصل البحث مع صورتين وملخص في حدود (250) كلمة باللغتين العربية والإنجليزية.

7- يراعى أن تقدم الأشكال على هيئة رقمية، وتعرض بالحاسب الآلي على برنامج Adope Photoshop، أو على هيئة ESO أو تنسيق TIFF. على أن تكون أقل درجة وضوح للصور 300 نقطة، ومقاس 120 × 180 ملم، وتكون الأشكال الملونة على صيغة RGB. وتقدم الأشكال بالأبيض والأسود على وضعية التنسيق الرمادي.

8- يرسل الباحث مبلغ (700 ريال سعودي أو ما يعادلها) للبحث الموافق عليه من قبل هيئة التحرير قبل إرساله للتحكيم لتغطية بعض تكاليف النشر، والمجلة ترحب باعتذار الباحثين عن نشر أبحاثهم عند الضرورة. 

9- ترسل البحوث الصالحة للنشر والمختارة من قبل هيئة التحرير إلى محكمين اثنين-في الأقل- في مجال التخصص من داخل أو خارج المملكة قبل نشرها في المجلة، وفي حال اختلاف المحكمين يرسل البحث إلى محكم مرجح ثالث من ذوي الخبرة في موضوع البحث.

10- تقوم هيئة تحرير المجلة بإبلاغ أصحاب البحوث بتاريخ تسلم بحوثهم. وكذلك إبلاغهم بالقرار النهائي المتعلق بقبول البحث للنشر من عدمه.

11- البحوث ومراجعات الكتب والتقارير لن تعاد لمؤلفيها سواءً نشرت أم لم تنشر.

12- يمنح كل باحث أو الباحث الرئيسي لمجموعة الباحثين المشتركين في البحث خمساً وعشرين نسخة من البحث المنشور.

13- تطبق قواعد الإشارة إلى المصادر وفقاً للآتي:

يستخدم نظام (اسم / تاريخ) ويقتضي هذا النظام الإشارة إلى مصدر المعلومة في المتن بين قوسين باسم المؤلف متبوعاً بالتاريخ ورقم الصفحة. وإذا تكرر المؤلف نفسه في مرجعين مختلفين يذكر اسم المؤلف، ثم يتبع بسنة المرجع، ثم رقم الصفحة. أما في قائمة المراجع فيستوجب ذلك ترتيبها هجائياً حسب نوعية المصدر على النحو الآتي:

 

الكـتـــب:

يذكر اسم العائلة للمؤلف (المؤلف الأول إذا كان للمرجع أكثر من مؤلف واحد) متبوعاً بالأسماء الأولى، ثم سنة النشر بين قوسين، ثم عنوان الكتاب، فرقم الطبعة-إن وجد-ثم الناشر، وأخيراً مدينة النشر.

الدوريــات:

يذكر اسم عائلة المؤلف متبوعاً بالأسماء الأولى، ثم سنة النشر بين قوسين، ثم عنوان المقالة، ثم عنوان الدورية، ثم رقم المجلد، ثم رقم العدد، ثم أرقام صفحات المقال (ص ص 5-15).

الكتـــب المحـررة:

يذكر اسم عائلة المؤلف متبوعاً بالأسماء الأولى، ثم سنة النشر بين قوسين، ثم عنوان الفصل، ثم يكتب (فيin) تحتها خط، ثم اسم عائلة المحرر متبوعاً بالأسماء الأولى، وكذلك بالنسبة للمحررين المشاركين، ثم (محرر ed. أو محررين eds.) ثم عنوان الكتاب، ثم رقم المجلد، فرقم الطبعة، وأخيراً الناشر، فمدينة النشر.

الرسائل غير المنشورة:

يذكر اسم عائلة المؤلف متبوعاً بالأسماء الأولى، ثم سنة الحصول على الدرجة بين قوسين، ثم عنوان الرسالة، ثم يحدد نوع الرسالة (ماجستير/دكتوراه)، ثم اسم الجامعة والمدينة التي تقع فيها .

 

 أما الهوامش فلا تستخدم إلا عند الضرورة القصوى وتخصص للملاحظات والتطبيقات ذات القيمة في توضيح النص. هناك العديد من معالجات النصوص تقوم ببناء حواشي مرتبطة بالنص، ويمكن استخدام هذه الميزة.

 


 14- رومنة المراجع العربية: يلتزم الباحث برومنة توثيق المقالات المنشورة فـي الدوريات العربية الواردة فـي قائمة المراجع العربية (مع الإبقاء عليها فـي قائمة المراجع العربية)، وفقاً للنظام الآتي:

أ/   إذا كانت بيانات المقالة المنشورة باللغة العربية الواردة فـي قائمة المراجع (التي تشمل اسم، أو أسماء المؤلفين، وعنوان المقالة، وبيانات الدورية) موجودة باللغة الإنجليزية فـي أصل الدورية المنشورة بها، فتكتب كما هي فـي قائمة المراجع، مع إضافة كلمة (in Arabic) بين قوسين بعد عنوان الدورية.

ب/ إذا لم تكن بيانات المقالة المنشورة باللغة العربية موجودة باللغة الإنجليزية فـي أصل الدورية المنشورة بها، فيتم رومنة (Romanization / Transliteration) اسم، أو أسماء المؤلفين، متبوعة بسنة النشر بين قوسين (يقصد بالرومنة النقل الصوتي للحروف غير اللاتينية إلى حروف لاتينية، تمكِّن قراء اللغة الإنجليزية من قراءتها، أي: تحويل منطوق الحروف العربية إلى حروف تنطق بالإنجليزية)، ثم يتبع بعنوان المقالة إذا كان متوافراً باللغة الإنجليزية فـي أصل المقالة، وإذا لم يكن متوافراً فتتم ترجمته إلى اللغة الإنجليزية، ثم يتبع باسم الدورية التي نشرت بها المقالة باللغة الإنجليزية إذا كان مكتوباً بها، وإذا لم يكن مكتوباً بها فيتم ترجمته إلى اللغة الإنجليزية. ثم تضاف كلمة (in Arabic) بين قوسين بعد عنوان الدورية.

ج/ توضع قائمة بالمراجع العربية بعد المتن مباشرة، مرتبة هجائياً حسب الاسم الأخير للمؤلف الأول، وفقاً لأسلوب التوثيق المعتمد فـي المجلة.

د/ يلي قائمة المراجع العربية، قائمة بالمراجع الإنجليزية، متضمنة المراجع العربية التي تم ترجمتها، أو رومنتها، وفق ترتيبها الهجائي (باللغة الإنجليزية) حسب الاسم الأخير للمؤلف الأول، وفقاً لأسلوب التوثيق المعتمد فـي المجلة.

ترتيب البحث:

 العنوان: أدخل عنوانا موجزاً (لا تزيد عن 15 كلمة)، وغني بالمعلومات، مع تجنب الاختصارات والصيغ الرياضية حيثما كان ذلك ممكنا.

أسماء المؤلفين وانتماءاتهم: اذكر أسماء المؤلفين بوضوح. اعرض انتماءات المؤلفين في الحاشية مع إشارة نجمة.

مؤلف كتاب المقابلة: تتم الإشارة بوضوح إلى المؤلف في الحاشية لأولئك الذين هم على استعداد للتعامل مع المراسلات في جميع مراحل التحكيم والنشر، وأيضا بعد نشر البحث. ويمكن توفير العنوان البريدي الكامل للمؤلف، بما في ذلك اسم الدولة، ورقم الهاتف (مع رمز المنطقة والدولة) وعنوان البريد الإلكتروني.

 الخلاصة: يجب أن يشتمل كل بحث على معلومات ملخصة من 100 إلى 250 كلمة بخط من حجم 10 نقطة. وينبغي أن يشرح الملخص المعلومات المهمة ذات الصلة بهدف الورقة، والأسلوب والنتائج، والاستنتاجات. وينبغي تجنب الاختصارات غير القياسية أو غير المألوفة.

 كلمات رئيسية: ينبغي إدراج خمس لكلمات رئيسية بعد الملخص.

مقدمة: تضم المقدمة أهداف العمل، مع تقديم خلفية كافية، وتجنب تضمينها دراسة مفصلة للأدبيات أو ملخصا للنتائج.

الدراسات السابقة: تقديم موجز للدراسات سابقة وأهم نتائجها، مع الإشارة إلى اختلاف هذه الدراسة عن تلك الدراسات.

 المنهج: يجب أن يكون تصميم البحث ومنهجه محدداً بوضوح.

 النتائج: يجب أن تكون النتائج واضحة ومختصرة.

المناقشة والاستنتاج: هذا القسم يجب أن يعرض أهمية نتائج هذا العمل. والجمع بين "المناقشة والنتائج" غالبا ما يكون مناسباً. ويمكن تقديم الاستنتاجات الرئيسية للدراسة في قسم خاص ب "الاستنتاجات"، والتي قد تقدم لوحدها أو أن تكون فرعاً من قسم المناقشة.

 خاتمة: تضم نقاط واضحة تبرز أهم ما توصلت إليه الدراسة من واقع المناقشة (يمكن أن يشتمل هذا الجزء على توصيات محددة، ولا يفضل أن يفرد لها عنوان خاص).

 كلمات الشكر والتقدير: توضع كلمات الشكر، بما في ذلك المعلومات عن المنح، وذلك قبل قائمة المراجع، في قسم منفصل.

 المراجع: الرجاء التأكد من أن كل مرجع ورد في النص موجود أيضا في قائمة المراجع (والعكس بالعكس). وينبغي أن تتبع المراجع المذكورة هنا النظام المتبع من الجمعية الجغرافية السعودية الذي سبق شرحه في المادة 12 من قواعد النشر.

الاستشهادات في النص: الرجاء التأكد من أن كل مرجع تم الاقتباس منه في النص موجود أيضاً في قائمة المراجع (والعكس بالعكس).

 قائمة المراجع: المراجع يجب أن تكون مرتبة أبجديا، ثم تفرز بعد ذلك زمنيا إذا لزم الأمر. وإذا وجد أكثر من مرجع واحد من المؤلف نفسه في السنة نفسها فلابد من تحديدها بالحروف "أ"، "ب"، "ج"، الخ، والتي توضع بعد عام النشر.

الملاحق: ينبغي أن توضع الملاحق في نهاية المخطوط، بعد قائمة المراجع. وفي الدراسات التي تتضمن تطوير معايير للقياس، ينبغي التأكيد على وضع أداة القياس في النص الرئيسي أو في الملاحق.

سيرة المؤلف: تذكر سيرة المؤلف أو المؤلفين مختصرة (لا تزيد عن صفحة واحدة) بعد الملاحق.

دور كل باحث في الدراسات المشتركة: لابد أن يوضح أسفل الصفحة الأولى من البحث دور كل باحث في الجوانب الآتية:

  1. من صاحب فكرة البحث.    2- من قام بصياغة البحث.    3- من قام بالمراجعة والتدقيق اللغوي أو التحريري. 4- من قام بإعداد البيانات وإخراجها. 5- من قام بالتحليل النظري والإحصائي إن وجد. 6- من تولى طلب النشر (وإذا اشترك أكثر من باحث في أحد الجوانب السابقة تحدد نسبة إضافة كل باحث ومجال هذه الإضافة). 

 

Publishing rules in the Arab Journal of Geographical Information Systems and the search ranking rules

1- The research published by the “Arab Journal of Geographical Information Systems”, its publication, takes into account the scientific originality, validity of scientific output, and language integrity. Submitting the research to the journal is considered granting it the right of printing and publication.

2- It is required in the research submitted to the magazine that it was not previously published, and the journal has the right to cancel the publication of any research that appears to have been published or submitted for publication in another publishing channel.

3- The papers are sent on behalf of the editor-in-chief of the Arab Journal of Geographic Information Systems.

4- The research is presented in digital format printed on (CD) printed with MS WORD window environments (Windows) and leaves one line space between each line and another with the Al-Hotham body and the Monotype Koufi line for addresses, and the 16-font white for the text, and the 12-font white for the margins, And a black font for the Qur’anic verses and hadiths, and three copies printed on A4 size paper, with the copies being one-sided, and the maximum limit of the search is (32) pages, or (8000) words, and the minimum (15) pages includes tables, figures, and references. …etc.

5- For the text in the English language, the text should be 12 points in size, in the Roman Times line in one column and in one format, and one blank line should be left between each line and another in the entire research, taking into account that the left and right margins should not be less than 3 cm each.

6- Sending the original of the research with two pictures and a summary of (250) words in Arabic and English.

7- Shapes are to be submitted in digital format, displayed on a computer in Adobe Photoshop, ESO, or TIFF format. The minimum image resolution should be 300 points, size 120 x 180 mm, and the shapes will be in RGB. The black and white shapes are presented in a gray coordination mode.

8- The researcher has to send an amount of (700 Saudi riyals or its equivalent) for the research approved by the editorial board before sending it to arbitration to cover some publishing costs. The journal welcomes the apology of researchers for publishing their research when necessary.

9- The research papers published and chosen by the editorial board are sent to two arbitrators – at least – in the field of specialization from inside or outside the Kingdom before publishing it in the magazine. In the event of disagreement between the arbitrators, the research is sent to a third weighted arbitrator with expertise in the subject matter of the research.

10- The editorial board of the journal informs the research owners of the date of receiving their research. As well as informing them of the final decision regarding whether to accept the research for publication or not.

11- Research, book reviews, and reports will not be returned to their authors, whether published or not.

12- Each researcher or principal investigator is granted twenty-five copies of the published research.

13- The rules for referring to sources apply according to the following:

The system (name/date) is used. This system requires reference to the source of the information in the text in brackets with the name of the author, followed by the date and page number. If the author repeats himself in two different references, the author’s name is mentioned, then it follows the reference year, then the page number. As for the reference list, it must be arranged alphabetically by type of source, as follows:

Books: The family name of the author is mentioned (the first author if the reference has more than one author) followed by the first names, then the year of publication in parentheses, then the title of the book, the edition number – if any – then the publisher, and finally the city of publication.

Periodicals: The author’s family name is mentioned followed by the first names, then the year of publication in parentheses, then the title of the article, then the title of the journal, then the volume number, then the number of the number, then the numbers of the article pages (pp. 5-15).

Edited Books: The author’s family name is mentioned followed by the first names, then the year of publication in parentheses, then the chapter title, then he writes (in in) underlined, then the editor’s family name followed by the first names, as well as for the co-editors, then (ed. Or eds.) Then Book title, volume number, edition number, and finally publisher, publishing city.

Unpublished Scientific Theses:

The author’s family name is mentioned followed by the first names, then the year of obtaining the degree in parentheses, then the title of the thesis, then determines the type of thesis (MA / Ph.D.), then the name of the university and the city in which it is located.

As for the margins, they are used only when absolutely necessary and are intended for notes and applications of value in clarifying the text. There are many word processors that build footnotes related to text, and this feature can be used.

14- Romanization of Arabic references: The researcher is committed to Romanizing the documentation of the articles published in the Arab periodicals included in the Arabic reference list (while keeping them in the Arabic reference list), according to the following system:

A/ If the data of the article published in Arabic contained in the reference list (which includes the name or names of the authors, the title of the article, and the journal’s data) is in English in the original journal in which it was published, then it is written as it is in the reference list, with the addition of the word (in Arabic) in parentheses after the journal title.

B/ If the data of the article published in Arabic is not in English in the original journal in which it was published, then the name or names of the authors should be Romanized / Transliterated, followed by the year of publication in brackets (Romanization means transliteration of non-Latin letters into Latin letters, which enables Readers of the English language from reading it, that is: converting the pronunciation of Arabic letters into letters that are pronounced in English), then followed by the title of the article if it is available in English in the original article, and if it is not available then it is translated into English, then followed by the name of the periodical in which the article was published in the language English if it is written in it, and if it is not written in it, then it shall be translated into English. Then the word (in Arabic) is added in brackets after the title of the journal. 

 

Second: Research order:

Title: Enter a short title (no more than 15 words), and be informative, while avoiding mathematical abbreviations and formulas wherever possible.

Names of the authors and their affiliations:

State the names of the authors clearly. Display authors’ affiliations in a footnote with a star sign.

Author of the interview book: The author is clearly indicated in the footnote to those who are willing to deal with correspondence at all stages of arbitration and publication, and also after the publication of the research. The full postal address of the author can be provided, including the country name, phone number (with area and country code)
and email address.

Conclusion: Each research should include information summarized from 100 to 250 words in 10-point handwriting. The summary should explain important information relevant to the purpose of the paper, style and results, and conclusions. Non-standard or unfamiliar abbreviations should be avoided.

Keywords: Five keywords should be included after the summary.

Introduction: The introduction includes business objectives, with sufficient background provided, and avoids including a detailed study of the literature or a summary of the results.

Previous studies: Provide a summary of previous studies and their most important results, noting that this study differs from those studies.

Curriculum: Research design and methodology should be clearly defined.

Results: The results should be clear and concise.

Discussion and conclusion: This section should present the importance of the results of this work. The combination of “discussion and results” is often appropriate. The main conclusions of the study can be presented in a section on “conclusions”, which may be presented alone or be a branch of the discussion section.

Conclusion: It includes clear points that highlight the most important findings of the study from the reality of the discussion (this part may include specific recommendations, and it is not preferable to give them a specific title).

Words of thanks and appreciation: Words of thanks, including information on grants, are placed before the reference list, in a separate section.

References: Please ensure that each reference mentioned in the text is also present in the list of references (and vice versa). The references mentioned here should follow the system followed by the Saudi Geographical Society, which was previously explained in Article 12 of the publication rules.

Citations in the text: Please ensure that each reference cited in the text is also present in the list of references (and vice versa).

Bibliography: The references should be arranged alphabetically, and then sorted chronologically if necessary. If there is more than one reference from the same author in the same year, it must be specified in the letter's “A”, “B”, “C”, etc., which are placed after the year of publication.

Appendices: Appendices should be placed at the end of the manuscript, after the list of references. In studies involving the development of measurement standards, emphasis should be placed on the development of the measuring instrument in the main text or in the annexes.

Autobiography: The biography of the author or authors is mentioned briefly (no more than one page) after the appendices.


Title: Enter a short title (no more than 15 words), and be informative, while avoiding mathematical abbreviations and formulas wherever possible.

Names of the authors and their affiliations: State the names of the authors clearly. Display authors' affiliations in a footnote with a star sign.

Author of the interview book: The author is clearly indicated in the footnote to those who are willing to deal with correspondence at all stages of arbitration and publication, and also after the publication of the research. The full postal address of the author can be provided, including the country name, phone number (with area and country code)
and email address.

Conclusion: Each research should include information summarized from 100 to 250 words in 10-point handwriting. The summary should explain important information relevant to the purpose of the paper, style, results, and conclusions. Non-standard or unfamiliar abbreviations should be avoided.

Keywords: Five keywords should be included after the summary.

Introduction: The introduction includes business objectives, with sufficient background provided, and avoids including a detailed study of the literature or a summary of the results.

Previous studies: Provide a summary of previous studies and their most important results, noting that this study differs from those studies.

Curriculum: Research design and methodology should be clearly defined.

Results: The results should be clear and concise.

Discussion and conclusion: This section should present the importance of the results of this work. The combination of “discussion and results” is often appropriate. The main conclusions of the study can be presented in a section on "conclusions", which may be presented alone or be a branch of the discussion section.

Conclusion: It includes clear points that highlight the most important findings of the study from the reality of the discussion (this part may include specific recommendations, and it is not preferable to give them a specific title).

Words of thanks and appreciation: Words of thanks, including information on grants, are placed before the reference list, in a separate section.

References: Please ensure that each reference mentioned in the text is also present in the list of references (and vice versa). The references mentioned here should follow the system followed by the Saudi Geographical Society, which was previously explained in Article 12 of the publication rules.

Citations in the text: Please ensure that each reference cited in the text is also present in the list of references (and vice versa).

Bibliography: The references should be arranged alphabetically, and then sorted chronologically if necessary. If there is more than one reference from the same author in the same year, it must be specified in the letter's "A", "B", "C", etc.,
which are placed after the year of publication.

Appendices: Appendices should be placed at the end of the manuscript, after the list of references. In studies involving the development of measurement standards, emphasis should be placed on the development of the measuring instrument in the main text or in the annexes.

Autobiography: The biography of the author or authors is mentioned briefly (no more than one page) after the appendices.

The role of each researcher in joint studies: The role of each researcher in the following aspects must be clarified at the bottom of the first page of the research:

1- Who came up with the idea of the research? 2- Who drafted the research? 3- The person who has done the proofreading and linguistic or written proofreading. 4- Who prepared and extracted the data. 5- Who did the theoretical and statistical analysis, if any. 6- Who took over the publication request (and if more than one researcher participated in one of the previous aspects, the percentage of adding each researcher and the field of this addition should be determined).

 

 

تاريخ آخر تحديث : يونيو 2, 2024 3:06م